Sunday, 17 February 2013

Kuih Cempiang....

Assalamualaikum... :)
Hari ni warung kakak tempat Mum selalu beli kuih cempiang tutup... alaaaaaa... tak dapat la makan CEMPIANG ni.... tak bole jadi laa... nak juga nak juga nak jugakkkkk!!!!....

So dgn kuasa Mr Google... mum jumpa resepi simple punya dari MY RESEPI... tapi kuantiti tuk resepi yang dicadangkan agak banyak... SATU KILO TEPUNG ko... awww sapa nak habiskan???.... so mum kurangkan semua sukatan ikut sukatan MUM... ambil bahan2 jer... ni dia SUKATAN CEMPIANG versi MUM Niema dapat la dlm 12 biji cempiang....

Bahan Doh...
3 cawan tepung gandum (300gm ler tu)
1 sudu makan mentega/marjerin
1 sudu teh penuh yis
1/4 sudu teh garam
1 sudu teh gula
3/4 cawan air suam


  1. Gaul rata tepung & marjerin. 
  2. Dalam cawan satukan yis, garam, gula dan air suam. Kacau rata dan biarkan kejap dlm 5 minit sehingga berbuih.
  3. Tuangkan Air campuran tadi ke dalam tepung. Uli la sepenuh hati...
  4. Mula2 memang melekit macam dalam gambar.... Teruskan usaha menguli sehingga doh kering dan semua tepung tak melekat kat tangan lagi... MUM ULI nak juga 15 minit...
  5. Bulatkan Doh dan biarkan mengembang dalam 30-40 minit...
Sambil2 menunggu sediakan SOS

1 sudu makan Kicap Manis
1 sudu teh gula kastor
1 sudu teh penuh rempah berlima
(takde rempah berlima buat macam MUM... Guna apa yg ada kat dapur... Blender... Kayu Manis, Bunga Lawang dan Bunga Cengkih... ambil sesudu teh rempah yang dah diblend gaul rata dlm kicap)
** Semua bahan di gaul rata jer sampai gula agak larut..


OK OK... DAH 35 MINIT NI JOM TENGOK DOH DAH KEMBANG KER BELUM...

  1. Haaa... nampak tu Doh dah mengembang 2X ganda... jadi la tu..
  2. Angkat keluar dari bekas dan letakkan atas tempat pencanai... MUM letak jer atas meja janji bersih... 
  3. Canaikan dlm 0.5cm tebal. Kalau dapat buat empat segi tepat lagi bagus. so cantik la masa di potong semua seragam jer... tak pun ambik pisau potong tepi bagi kemas... tapi MUM malas bukan nak jual pun... :)
  4. Sapukan sos kicap taburkan lagi sikit gula biar manis2 gitu... INGAT!!... bahagian yg lagi satu jangan di sapu sehingga hujung tau... kosongkan dalam 5cm.. cam dlm gambar tu... bukan apa takut kicap tertumpah keluar semasa menggulung... susah nanti nak lekatkan hujung doh...
  5. Dah sapu sos gulung ler perlahan2.
  6. Akhir sekali potong dalam 1.5cm lebar...  tak payah tunggu2 kembang lagi... terus jer goreng...
Tips menggoreng : 
Sebaik saja masukkan kuih cempiang ke dalam minyak panas.. kira sampai lima.. 1 2 3 4 5.. balikkan... takut bahagian tengah tersembul keluar... masa menggoreng kena rajin balik balikkan kuih ni... biar masaknya cantik seragam... Dah kuning keemasan.. angkat ler... takkan nak tunggu hangus lagi... :)

Ingat Tau Tips Menggoreng tu
Main kira2 sekali sekala apa salahnyer...

2 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...