Monday, 22 August 2011

Jus Avocado...

Jus Avocado MumNiema... Lezet!!!

Sebelum nak mulakan entry kali ni... Jom kenal2 dulu sama buah Avocado...
Avocado adalah sejenis buah bukan sayur yer.... rasanya lemak2 ada pahit sikit kalau di makan begitu saja... Masa kecil2 dulu Mum makan Avocado mesti cecah Susu Cap Junjung... sedapppp... tapi sekarang ni dah pelbagai jenis resepi timbul berasaskan Avocado... Banyak kelebihan buah ni sebenarnya.. daripada pokok, daun sehinggalah buahnya yang sedap tu. Mum sertakan 10 kelebihan yang biasa kita dengar...

Buah Avocado
Gambar ihsan Mr. Google
  1. Mencegah kanser prostat - haaa orang lelaki baik kamu makan ni taw...
  2. Pertahanan daripada oral kanser 
  3. Melindungi daripada kanser buah dada
  4. Untuk kesihatan mata
  5. Menurunkan kadar kolesterol
  6. Membantu menyihatkan jantung
  7. Mencegah dari berlakunya stroke
  8. Menggalakkan kadar penyerapan nutrien
  9. Sumber Gluthathione - orang perempuan yang nak chantik mesti taw ni 
  10. Kaya vitamin E - maklumlaaa kaya lemak kan... tapi jangan risau lemak dalam avocado baik punya
Uuuuiii... banyaknya kebaikkan buah ni kan... walau apapun semuanya tu berdasarkan kajian orang la terhadap buah ni kerana isi kandungannya mengandungi bahan2 yang dikatakan boleh merawat penyakit mahupun untuk kecantikkan. 
Bagi Mum pula, ni buah kurniaan Allah, dan pasti sesuatu yang dianugerahkan itu ada kelebihannya hanya kita yang perlu mengkaji. dari segi pengetahuan umum masa belajar dulu pula... buah ni tak boleh di makan banyak sangat... lemaknya tinggi boleh bikin gemuk taw... heheheh... tapi takperla kita lihat dari sudut positive jer yer... Pesan MUm hanya satu... FOOD IS NOT DANGEROUS BUT THE DOSE YOU TAKE MAKE IT DANGER.... So Mari Kita Enjoy!!!!

Bahan2
1 biji buah avocado
3 sudu makan susu pekat
800ml air sejuk
1 sudu makan coklat masakan (hiasan jer)

Cara2
Korekkan isi buah avocado yang sudah masak, masukkan ke dalam blender. Campurkan dengan susu pekat dan air sejuk. Blender sehingga buah halus... Sebelum di hidangkan, cairkan coklat masakan dan tuang sedikit kebahagian tepi cawan biar dia meleleh tu... baru masukkan Jus...

Cerita tambahan :
Tadi Mr. Hubby kata masa dia beli buah ni, dia tanya ngan penjual tu macam mana nak tahu buah avocado yang telah masak. Penjual tu pon, ambik buah dan dekatkan kat telinga dia sambil menggoncang buah tersebut... Dia kata kalau boleh dengar biji buah tu bergoyang kuat kat dalam maksudnya buah masih muda dan keras... kalau dah takde bunyi sangat buah dah lembik dan masak...hmmm Logik jugak kan...
Nasihat Mum pulak...JANGAN PICIT atau TEKAN buah masa nak membeli tau nanti buah rosak!!!.. hehehe...

2 comments:

  1. aku pun sangat suka jus apukat ni....nak buat gak le nnt

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...